سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

عوامل تغییر رنگ دندان ها

 عوامل تغییر رنگ دندان هامنبع:

یکی از مهمترین شاخصه های زیبائی داشتن دندان های سفید ودرخشنده ومرتب می باشد.به طور معمول دندان ها در هنگام رویش شفاف ،سفید ودرخشنده اند ولی به مرور زمان وبا گذشت سن دچار تغییراتی می شوند وسفیدی ودرخشندگی خود را از دست می دهند .
از این رو در بسیاری از موارد می توان سن افراد را با میزان سفیدی دندان های آن ها حدس زد. متأسفانه در برخی از موارد دندان ها از زمان رویش نیز دچار تیرگی یا زردی هستند وزیبائی ودرخشندگی طبیعی خود را ندارند.دانستن عوامل به وجود آورنده این گونه تیرگی ها می تواند در جلوگیری از وقوع آن برای خود و فرزندانمان کمک نماید.
عوامل تیرگی دند ان ها را ی توان به دو دسته داخلی وخارجی تقسیم نمود. عوامل داخلی آن دسته از مسائلی هستند که باعث تیره شدن دندان ها از داخل دند ان می شوند.عوامل خارجی از سطح بیرونی دندان بر آن اثر می کند.
عوامل داخلی تغییر دندان را می توان به این صورت بر شمرد:
۱) داروها :
مصرف برخی داروها در دوران جنینی ، نوزادی وکودکی که دندان ها در حال تشکیل هستند باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.متأسفانه این گونه تغییر رنگ ها بسیار شدید هستند ودرمان آن ها نیز بسیار مشکل وپر هزینه است .بنا بر این باید با جلوگیری از مصرف خود سرانه دارو از این گونه تغییر رنگ ها خودداری کرد.از مهمترین دارو های شناخته شده در این زمینه می توان به تترا سایکلین اشاره کرد .این لکه های آبی ،خاکستری وسیاهی بر روی دندان ایجاد می نماید.دنددان هائی که درگیر می شوند بستگی به زمان مصرف دارو دارد .در برخی از موارد این تیرگی ممکن است در تمامی دندان ها ایجاد گردد.
۲) فلوراید:
فلوراید عنصری است که وجود آن برای محکم شدن دندان ومقاومت آن در مقابل پوسیدگی لازم است ولی مقدار زیاد آن باعث تغییر رنگ زرد تا قهوه ای دندان ها همراه با لکه های سفید وقهوه ای بر روی آن ها می شود . فلوراید اضافی ممکن است در آب آشامیدنی برخی مناطق وجود داشته باشد که در این مواقع باعث زردی رنگ دندان های اکثر افراددر آن مناطق می شود.
در رابطه با اثرات فلوراید در زردی دندان ها قبلا" مطلب مفصلی در این وبلاگ قرارداده ام که برای مطالعه آن می توانید اینجا را کلیک کنید.
۳) درمان روت کانال دندان ها:بسیاری از دندان ها پس از درمان روت کانال با گذشت زمان دچار تغییر رنگ می شوند.علل زیادی برای این گونه تغییر رنگ وجود دارد که از آن جمله می توان به خونریزی از پالپ دندان در موقع درمان روت کانال ، باقی ماندن بقایای پالپ در تاج دندان ، اثر مواد پرکننده کانال و.. اشاره کرد.در صورتی که درمان روت کانال به موقع وبه درستی انجام شود به مقدار زیادی از این اثرات کاسته می شود .
مواد ترمیمی دندان نظیر آمالگام نیز می توانند باعث تیرگی دندان شوندد.جیوه موجود درآمالگام (ماده پرکننده فلزی دندان) به تدریج در بافت دندان نفوذ کرده وآن را تیره می نماید.در این گونه موارد حتی اگر بعد از چند سال بخواهیم دندان را با مواد سفید پرکنیم باز هم دندان تیره به نظر می رسد.
۴) ضربه به دندان ها:در خیلی از موارد باعث تغییر رنگ دندان می شود .خونریزی پالپ در هنگام ضربه خوردن ونفوذ آن به توبول های عاجی عامل تغییر رنگ در این موارد است.
۵) عفونت دندانها: دندانهای عفونی شیری ودائمی اگر به موقع درمان نشوند دچار تغییر رنگ می شوند.
۶) بیماری های مادرزادی ، ارثی واکتسابی
در این دسته از عوامل ،بیماری هائی نظیربرخی بیماری های خونی ، پوستی یا بیماری های مادر زادی نقص مینا وعاج قرار می گیرند.
● عوامل خارجی که در تغییر رنگ دنداهن مؤثرند شامل موارد زیر هستند:
▪ رنگیزه های غذاها:مواد غذائی رنگی در طولانی مدت باعث تیرگی دندان می شوند.از این جمله می توان به غذاهای حاوی رب گوجه زعفران آب مرکبات و...اشاره کرد.
▪ چای:مصرف بیش از اندازه چای به خصوص اگر پررنگ باشد باعث تیرگی دندان می شود.باید دانست که چای حاوی فلوراید می باشد ودر صورتی که مصرف آن بی رویه باشد باعث فلوئوریزاسیون دنددان نیز می گردد.
▪ قهوه: این نوشیدنی هم مثل چای اگر بی رویه مصرف شود باعث تغییر رنگ دندان می گردد.
▪ دود سیگار: یکی از بدترین انواع عوامل تغییر رنگ دندان ها است .
▪ دهان شویه ها: دهان شویه در دندانپزشکی استفاده درمانی داردو دندانپزشکان ممکن است در موارد مختلفی آن رت تجویز نمایند ولی مصرف خودسرانه وبی رویه آن مثل هر داروی دیگری مضر است.استفاده مداوم از دهان شویه ها علاوه بر برهم زدن فلور میکروبی دهان باعث تیرگی دندان ها می شود.
همانطور که قبلا" اشاره شد سن فاکتورمهمی در تیرگی دندان هااست .مینای دندان ها در هنگام رویش سفید،براق وشفاف هستند ولی باگذشت زمان شفافیت خود را از دست داده کدر و زرد رنگ می شند.به علت نیروهای وارده به دندان در هنگام جویدن به مرور زمان ترک هائی در مینای دندان ها به وجود می آید که با نفوذ رنگیزه های غذائی در این ترک ها تیرگی دندان بیش تر می شود.
● نقش مراقبت های بهداشتی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها
برای آن که طراوت وشادابی دندان هایتان حفظ شود وهمواره لبخند زیبائی داشته باشید نکات زیر را در نظر داشته باشید:
مسواک ونخ دندان بهترین پیشنهاد برای تمیز کردن دند ان ها است .با استفاده مداوم از آن ها علاوه بر کاهش پوسیدگی وبیماری های لثه به سفیدی وزیبائی آن ها کمک کنید.
از به کار بردن خمیر دندان های ساینده خودداری کنید.برخی از افراد سیگاری برای از بین بردن تیرگی های ناشی از سیگار از خمیر دندانها یا پودر های ساینده استفاده می نمایند که این گونه موتد با سایش مینای طبییعی دندان باعث تیره تر شدن دندان ها در طولانی مدت می شوند.
برای جرم گیری وتمیز کردن دندان هایتان به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمائید .متأسفانه درمورد جرم گیری باور های غلطی در جامعه ماوجود دارد مبنی بر این که باعث از بین بردن دندان ها می شود.در این مورد مطلب مفصلی قبلا" آورده شده است که برای خواندن آن می توانید اینجا راکلیک کنید.
از کشیدن سیگار ومصرف بی رویه چای ،قهوه وجویدن آدامس خودداری کنید.
از مصرف آدامس ها ،برچسب ها و ژل هائی که در مغازه ها تحت عنوان سفید کردن دندان فروخته می شود خودداری کنید.برای سفید کردن دندان هایتان حتما" به دندانپزشک مراجعه کنید.
● درمان تغییر رنگ دندانها
خوشبختانه هم اکنون درمان های خوبی برای اکثر موارد بد رنگی دندان وجود دارد که از آن جمله می توان به روش های سفید کننده دندان ها (بلیچینگ) و ونیر چینی (لامینیت) اشاره کرد .برای یافتن بهترین راه سفید کردن دندان هایتان با دندانپزشک خود مشاوره نمائید.

دکترسیدحسین رجالی
http://dentistry.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد