پارامترهای لازم برای خرید اینترنتی
در هنگام خرید اینترنتی ۴ پارامتر کارت بانکی از شما پرسیده میشود که در عکس زیر با ستاره علامت گذاری شده است.
شماره ۱۶ رقمیدرج شده بر روی کارت
این شماره در کارت همه بانکها، بر روی کارت درج شده است. نمونه شماره کارت درج شده بر روی کارتهای بانک ملی در عکس زیر آمده است.
رمز خرید اینترنتی یا رمز دوم
این شماره در کارت همه بانکها، بر روی کارت درج شده است. نمونه شماره کارت درج شده بر روی کارتهای بانک ملی در عکس زیر آمده است.
رمز خرید اینترنتی، با رمزی که شما هنگام استفاده از دستگاههای خود پرداز ATM وارد مینمائید متفاوت میباشد. حتی این رمز با رمز اینترنت بانک که حساب خود را از طریق اینترنت چک میکنید، نیز متفاوت است. در اکثر بانکها زمانی که کارت خود را تحویل میگیرید، رمز خرید اینترنتی ندارید. برای فعال کردن رمز خرید اینترنتی یکی از کارهای زیر را انجام دهید: ۱- اکثر بانکها امکان تعریف رمز خرید اینترنتی را در دستگاههای ATM خود قرار داده اند. به دستگاه خودپرداز بانک خود مراجعه کنید. کارت خود را وارد کنید و بخش عملیات رمز را انتخاب کنید. در بخش رمز دوم یا رمز اینترنتی، رمز خود را تعریف کنید. ۲- به شعبه بانک خود مراجعه کنید و بگویید میخواهم رمز خرید اینترنتی دریافت کنم. اگر بانکتان بانک خوبی باشد حتماً راهنمایی میشوید.
کد CVV2
این شماره در کارت همه بانکها، بر روی کارت درج شده است. نمونه شماره کارت درج شده بر روی کارتهای بانک ملی در عکس زیر آمده است.
کد CVV2 به صورت یک عدد ۳رقمی(و به ندرت ۴رقمی) مانند شمارۀ ۱۶رقمیحک شده روی کارت، بر روی اکثر کارتها حک شده است. مثلاً روی کارتهای بانکهای ملت، صادرات، پاسارگاد، سامان، پارسیان و… به صورت یک عدد ۳رقمیحک شده است. یا در برخی کارتهای بانک ملی ۴ رقمیاست و عکس آن را در زیر مشاهده مینمایید.
در برخی کارتهای بانک تجارت، کد CVV2 به صورت رقم ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بعد از ۱۶رقم شماره کارت حک شده است.
تاریخ انقضاء
این شماره در کارت همه بانکها، بر روی کارت درج شده است. نمونه شماره کارت درج شده بر روی کارتهای بانک ملی در عکس زیر آمده است.
تاریخ انقضاء هم روی اغلب کارتهای بانکی حک شده است. اگر روی کارت شما تاریخ انقضاء وجود ندارد، نگران نباشید. از عدد ۱۲ به جای ماه و از ۹۹ به جای سال انقضای کارت استفاده نمایید.
مشکلات احتمالی پرداخت اینترنتی
سیستم پرداخت اینترنتی توسط بانکهای عامل به گونه ای طراحی شده است که هم ایمن باشد و هم ساده و کمترین نیاز به راهنمایی را برای خریدار ایجاد نماید. اما با این وجود برخی اوقات ممکن است مسائلی در هنگام خرید اینترنتی به وقوع بپیوندد. مثلاً ممکن است در هنگام پرداخت شبکه بانکی قطع شود و پرداخت ناموفق انجام شود. معمولاً بدترین حالتی که ممکن است به وقوع بپیوندد این است که پول از حساب شما کسر شود، ولی به حساب فروشنده واریز نشود. اما نگران نباشید. در این حالت معمولاً پول شما در حسابهای حد واسط بانک است. نهایتاً خود بانک میباید مغایرتها را رفع کند. منتظر بمانید و اگر تا ۴۸ ساعت پول به حسابتان برگشت نخورد، آنگاه با پشتیبانی سایت فروشنده و یا بانک عامل پرداخت اینترنتی تماس بگیرید تا مغایرت برطرف شود.
راهنمای استفاده شده از سایت جیب