سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

اطلاعیه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور درباره‌ شرایط وضوابط سال 1391

اطلاعیه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور در باره‌ شرایط وضوابط ، تاریخ و نحوه‌ ثبت‌ نام‌ در آزمون‌ ورودی دوره‌ دکتری ‌ نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال 1391

سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور بدین‌ وسیله‌ به‌ اطلاع‌ کلیه‌ متقاضیان ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه‌متمرکز) سال 1391 می رساند که ثبت نام برای شرکت در آزمون مذکور از طریق شبکه اینترنت این سازمان از روز یکشنبه 25/10/1390 آغاز و در روز یکشنبه 2/11/90 پایان‌ می‌پذیرد، لذا کلیه‌ داوطلبان‌ متقاضی‌ ثبت نام که دارای شرایط عمومی واختصاصی ذیل باشند، می‌توانند در آزمون مذکور ثبت‌نام و شرکت نمایند.

مقدمه‌:
سرعت پرشتاب علم و فناوری در همه امور و ظهور رشته‌های جدید دانشگاهی، متولیان آموزش عالی را در شرایطی قرار می‌دهد که تغییرات لازم را جهت بهبود اجرای آزمون بوجود آورند. لذا، دومین آزمون نیمه‌متمرکز دکتری با آزمون اول از لحاظ محتوایی و روش برگزاری متفاوت خواهد بود. در این آزمون علاوه بر مواد عمومی آزمون (زبان و استعداد تحصیلی)، مجموعه‌ای از دروس تخصصی از دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد لحاظ گردیده است. آزمون دکتری سال 91 برای حدود 278 رشته با 1550 ماده امتحانی برگزار خواهد شد که فهرست آنها برای تمامی رشته‌ها به همراه رشته‌های مرتبط در جداول انتهائی این اطلاعیه آمده است. لذا، شرایط و ضوابط ثبت‌نام و شرکت داوطلبان در آزمون مذکور به شرح ذیل اعلام می‌گردد.
اهداف:
آزمون دکتری (Ph.D) سال 1391 بصورت نیمه‌متمرکز به منظور تأمین اهداف زیر برگزار می‌گردد:
عدالت آموزشی و فرصت برابر برای متقاضیان ورود به دوره دکتری.
سنجش علمی داوطلبان ورود به دوره دکتری براساس دروس اختصاصی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.
ایجاد وحدت رویه و هماهنگی دانشگاه با سیاست‌های وزارت علوم در پذیرش دانشجو.
کمک به دانشگاه برای پذیرش دانشجویان مستعد در دوره دکتری.
کاهش هزینه اجرای آزمون‌های موازی و جلوگیری از اتلاف منابع.
کمک به موسسات و وزارتخانه ها جهت ارزشیابی متقاصییان استخدام آنها
جلوگیری از شرکت متعدد داوطلب در آزمون‌های مختلف.
تعاریف‌:
مفاهیم‌ بعضی‌ از اصطلاحات‌ بکار رفته‌ در ‌ دفترچه‌ راهنمای آزمون به‌ شرح‌ زیر است:
الف) دوره دکتری: بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک تحصیلی می­انجامد و رسالت آن تربیت افرادی است که با نوآوری در زمینه­های مختلف علوم فناوری در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش مؤثر باشند.
ب) شیوه آموزشی ـ پژوهشی: دوره‌ای که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی کارهای پژوهشی و پایان‌نامه است.
ج) پایان نامه: فعالیت پژوهشی ـ تحقیقاتی است که در زمینه رشته تحصیلی مربوط و تحت راهنمایی و مشاوره و اساتیدو هیأت داوران قرار می‌گیرد.
د) سمینار: منظور تحقیق و تتبع نظری است که دانشجویان گرد هم می‌آیند و به تشریح موضوع مورد مطالعه خود می‌پردازند.
ه‍( گروه آزمایشی‌: رشته‌های ‌مختلف تحصیلی آموزش ‌عالی ‌با توجه ‌به ‌تجانس ‌آنها به ‌گروه‌های‌ نه‌گانه، علوم‌ انسانی، علوم‌ پایه، فنی‌ و مهندسی‌، کشاورزی، هنر، علوم‌ پزشکی، دامپزشکی، زبان و تربیت بدنی تقسیم‌ می‌شود.
تبصره‌: پذیرش دانشجو رشته‌های گروه علوم پزشکی منحصراً برای دانشگاه تربیت مدرس صورت می­گیرد و پذیرفته‌شدگان فقط در آن دانشگاه ادامه تحصیل خواهند داد.
و) مقاطع‌ تحصیلی‌: مقـاطع تحصیلی‌ ‌نشانگر طول‌ مدت‌ تحصیل‌ و نوع‌ مدرک‌ اعطایی‌ در پایان‌ تحصیل‌ است‌ که عبارتند از:
1- کارشناسی‌ (لیسانس‌) 2- کارشناسی‌ ارشد(فوق‌ لیسانس) 3- دکترای‌ حرفه‌ای 4- دکتری (Ph.D).
ز) گروه آموزشی: کوچکترین واحد سازمانی آموزشی یا پژوهشی مستقر در دانشکده می‌باشد.
ح) رشته‌ امتحانی‌: هر داوطلب‌ بر اساس‌ میزان‌ علاقه‌مندی‌ خود به‌ رشته‌ یا رشته‌های‌ تحصیلی‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، می‌تواند حداکثر در یک کدرشته‌ امتحانی از یک گروه آزمایشی‌ ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت نماید.
ط) دانشجوی‌ سال‌ آخر: به‌ کسی‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ حداکثر تا تاریخ 31/6/1391 بطور قطع‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد از دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش ‌عالی داخل و یا خارج از کشور مورد تأیید شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ یا وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و یا وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ فارغ‌التحصیل‌ شود.
ی) تعهد خدمت‌ آموزش‌ رایگان‌: افرادی‌ که‌ بلافاصله‌ پس‌ از فراغت‌ از تحصیل‌ در دوره‌ کارشناسی ارشد‌ در این‌ آزمون‌ پذیرفته‌ می‌شوند و به‌ موجب‌ ماده‌ 2 آیین‌نامه‌ اجرایی‌قانون‌ آموزش‌ رایگان‌ از مزایای‌ آموزش‌ رایگان‌ بهره‌مند شده‌اند، تعهدات‌ مربوط به‌ بهره‌مندی‌ از آموزش‌ رایگان‌ آنان‌ در مقاطع‌ تحصیلی گذشته‌ پس‌ از پایان ‌تحصیلات‌ دوره‌ دکتری انجام‌ می‌پذیرد. درخصوص رشته‌های وابسته به وزارت بهداشت برابر با ضوابط و شرایط مربوطه عمل خواهد شد.
ک) معدل‌: عبارت است از معدل مندرج در گواهینامه موقت یا مدرک رسمی فارغ‌التحصیلان دوره‌های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و درصورت فارغ‌التحصیل نشدن میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد که حداکثر تا تاریخ 31/6/91 فارغ‌التحصیل خواهند شد.
ل) کد رهگیری: شامل یک کد 14 رقمی (تلفیقی از اعداد و حروف) می‌باشد که پس از پایان مراحل ثبت‌نام از طریق سایت به هر داوطلب داده می‌شود و لازم است که تا پایان اعلام نتایج نزد داوطلب نگهداری شود.
مقررات آموزشی دوره دکتری (Ph.D)
داوطلبان جهت کسب اطلاعات در خصوص مقررات آموزشی، میزان شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، دوره‌های غیرانتفاعی، بین‌الملل و پیام نور و سایر شرایط و ضوابط دوره دکتری، به سایت اینترنتی وزارت علوم‌‌، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و سایت‌های مرتبط مراجعه نمایند.
شرایط عمومی‌ و اختصاصی‌ داوطلبان:
داوطلبان‌ لازم‌ است‌ دارای‌ شرایط عمومی‌ و اختصاصی‌ به‌ شرح‌ ذیل‌ بوده‌ و از لحاظ مقررات‌ وظیفه‌ عمومی‌ منعی‌ نداشته‌ باشند.
شرایط عمومی‌:
الف) اعتقاد به‌ اسلام‌ یا یکی‌ از ادیان‌ تصریح‌ شده‌ در قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
ب) ملتزم‌ بودن‌ به‌ احکام‌ عملی‌ اسلام‌ (انجام‌ دادن‌ واجبات‌ و پرهیز کردن‌ از محرمات‌).
تبصره ‌1: ملاک،‌ وضع‌ کنونی‌ داوطلب‌ در هنگام‌ ثبت‌نام‌ است‌.
تبصره ‌2: اقلیت‌های‌ دینی‌ (ادیان‌ رسمی‌) مندرج‌ در قانون‌ اساسی‌ از این‌ شرط مستثنی‌ هستند (به‌ شرط عدم‌ تجاهر به‌ نقض‌ احکام‌ اسلام‌).
ج) عدم‌ احراز عناد (نه‌ اعتراض‌) نسبت‌ به‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
تبصره‌: در صورتی‌ که‌ داوطلب‌ سابقاً با نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ عناد داشته‌، باید تغییر نظر او احراز شود.
د) نداشتن‌ سابقه‌ عضویت‌ در ساواک‌ و فراماسونری‌ و اعقاب‌ آن براساس استعلام‌های انجام شده.
ه‍‌) عدم‌ احراز فساد اخلاقی‌.
و) عدم‌ اشتهار به‌ ارتکاب‌ اعمال‌ خلاف‌ شئون‌ شغلی‌ و تحصیلی‌ در طول‌ تحصیل‌ یا زمان‌ اشتغال‌ (در صورت‌ اشتغال‌ فعلی‌).
ز) برخورداری‌ از توانایی‌ جسمی‌ به‌ تناسب‌ رشته‌ انتخابی‌ و عدم‌ اعتیاد به‌ مواد مخدر.
شرایط اختصاصی:
الف) داشتن‌ کارشناسی‌ ارشد (فوق‌ لیسانس)‌ یا دکترای‌ حرفه‌ای‌ یا اشتغال‌ به‌ تحصیل‌ در سال‌ آخر مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد یا دکترای حرفه‌ای که‌ مدرک‌ مذکور مورد تأیید شورای ‌عالی ‌انقلاب‌ فرهنگی‌ یا وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و یا وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ باشد.
تبصره 1: فارغ‌التحصیلان‌ و دانشجویان‌ رشته‌های‌ گروه ‌پزشکی‌ متقاضی ‌شرکت‌ در این ‌آزمون‌، قبل‌ از اقدام‌ به‌ ثبت‌نام‌ باید توجه‌ داشته‌ باشند که‌ از لحاظ طرح‌ تعهد خدمت‌ به‌ وزارت ‌بهداشت‌، درمان ‌و آموزش‌ پزشکی‌، وضعیت‌ خود را مشخص‌ و از نظر وزارت‌ مذکور منعی‌ برای ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ و در صورت قبولی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. در غیر این‌ صورت‌ عواقب‌ مترتب‌ بر آن،‌ به‌ عهده‌ شخص‌ متقاضی‌ خواهد بود.
تبصره 2: باتوجه به اینکه ادامه تحصیل در مقطع دکتری بصورت تمام وقت می‌باشد، داوطلبان‌ شاغل‌ در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای‌ دولتی‌ باید قبل‌ از ثبت‌نام‌ موافقت‌ کتبی‌ و بدون‌ قید و شرط محل کار‌ خود را مبنی‌ بر ادامه‌ تحصیل‌ دریافت‌ و آن را نزد خود نگه دارند.
تبصره3: رشته تحصیلی انتخابی داوطلبان در دوره دکتری بایستی متناسب با رشته‌ی مقطع کارشناسی ارشد آنها باشد، به عبارتی داوطلبانی که رشته تحصیلی آنها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مغایرت دارد می‌بایست بر اساس رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در رشته مورد نظر ثبت نام نمایند.
ب) براساس‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ برنامه‌ریزی‌ به‌ فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ معتبر خارجی‌ که‌ به‌ دلیل‌ کیفیت‌ (اعتبار دانشگاه‌ و محتوای‌ درسی‌) به‌ مدرک‌ فارغ‌التحصیلی‌ ارزشیابی‌ شده‌ آنان‌ عنوان‌ معادل‌ تعلق‌ گرفته‌ است‌، اجازه شرکت در آزمون مذکور داده نمی‌شود. مگر اینکه در آزمون‌های معادل دوره کارشناسی ارشد که در سال‌های 1387، 1388 و یا 1389 توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شده است پذیرفته شده باشند.
ج) دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد (معادل فوق لیسانس) مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌، وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد (سال‌های 1387، 1388 و یا 1389) حدنصاب نمره علمی لازم را کسب نموده و پذیرفته شده‌اند، می‌توانند در آزمون رشته‌های تحصیلی دوره دکتری (Ph.D) گروه امتحانی مربوط، ثبت‌نام و شرکت نمایند. این قبیل داوطلبان در صورت موفقیت در این آزمون لازم است کارنامه نتیجه آزمون جامع مدرک معادل کارشناسی ارشد خود را پس از پذیرفته شدن به همراه سایر مدارک لازم به دانشگاه محل قبولی ارائه نمایند. همچنین دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد که دوره تحصیلی آنان با مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شده باشد و مدرک آنان مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد، می توانند در آزمون دکتری (Ph.D) شرکت و در صورت پذیرفته شدن ادامه تحصیل دهند.
د ) بر اساس‌ مصوبه‌ جلسه 368 مورخ ‌3/11/74 شورای عالی‌ انقلاب فرهنگی‌ در مورد مدارک‌ تحصیلی‌ صادر شده‌ توسط مدیریت‌ یکی از حوزه‌های‌ علمیه‌ قم و خراسان، فضلا و طلاب ‌حوزه‌های علمیه که بر اساس‌ مدرک‌ صادر شده‌ توسط مدیریت یکی از حوزه‌های علمیه قم‌ و خراسان دوره ‌سطح 3 را گذرانده‌اند و یا تا تاریخ 31/6/1391 فارغ‌التحصیل‌ می‌شوند،‌ منحصراً می‌توانند در یکی‌ از کدرشته‌های ‌امتحانی مرتبط در گروه علوم انسانی ثبت‌نام‌ و در آزمون‌ آن‌ شرکت‌ نمایند و در صورت پذیرفته‌شدن مشروط به گذراندن دروس پیش‌نیاز به تشخیص گروه آموزشی ادامه تحصیل دهند. بدیهی‌ است ‌این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ باید تصویر مدرک‌ فراغت‌ از تحصیل‌ خود را که‌ توسط مدیریت‌‌ حوزه­­های علمیه‌ صادر گردیده ‌است‌ در اختیار داشته باشند.
ه‍ ) پذیرفته‌شدگان ‌نهایی ‌آزمون‌ دکتری (Ph.D) سال 1390 حتی در صورت انصراف قطعی حق ‌ثبت‌نام‌ و شرکت ‌در این ‌آزمون ‌را ندارند.
و ) داوطلبانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند، لازم است معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در ردیف‌های مربوطه تقاضانامه درج نمایند. همچنین داوطلبانی که حداکثرتا تاریخ 31/6/91 فارغ‌التحصیل خواهند شد لازم است علاوه بر درج معدل دوره کارشناسی، میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده شده در مقطع کارشناسی ارشد را حداکثر تا تاریخ 31/6/1390 در تقاضانامه درج نموده و نسبت به تکمیل و تأیید فرم معدل مندرج در دفترچه راهنما از سوی دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد اقدام نمایند.
تذکر مهم: داوطلب باید در زمان قبولی نهایی، معدل خود را با مدرک معتبر به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی محل قبولی ارائه دهد و لازم است مغایرتی بین معدل اعلام شده به این سازمان با معدل مدرک ارائه شده به محل قبولی وجود نداشته باشد. بدیهی است در صورت مغایرت معدل، قبولی فرد پذیرفته ‌شده در هر مرحله از تحصیل که باشد لغو و به درخواست وی ترتیب اثر داده نخواهد شد و حق هرگونه اعتراضی از داوطلب سلب خواهد شد.
تبصره: دانشجویان سال‌آخر و‌ یا فارغ‌التحصیلان مقطع‌ کارشناسی ­ارشد و دکترای حرفه­ای که ‌معدل آنان کمتر از 14 می‌باشد، حق ‌ثبت‌نام ‌و شرکت‌ در این‌ آزمون ‌را­ ندارند.
ز ) پذیرفته‌شدگان‌ با توجه‌ به‌ تعهدات‌ آموزش‌ رایگان‌ باید دو برابر طول‌ مدت‌ تحصیل‌ دوره‌ دکتری، در موقع‌ ثبت‌نام‌ تعهد بسپارند تا در صورت نیاز محلی‌ که‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ تعیین‌ می‌کند به‌ خدمت‌ اشتغال‌ ورزند.
تبصره: پذیرفته‌شدگان‌ شاغل‌ در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای‌ دولتی‌ با توجه‌ به‌ تعهدات‌ آموزش‌ رایگان‌ باید برابر طول‌ مدت‌ تحصیل‌ دوره‌ دکتری (Ph.D)، در موقع‌ ثبت‌نام‌ به‌ وزارتخانه‌، سازمان‌ و یا نهاد دولتی‌ مربوط تعهد خدمت‌ بسپارند.
ح ) وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ به‌ هیچیک‌ از دانشجویان‌ مقطع‌ دکتری، بورس‌ تحصیلی‌ اعطاء نمی‌نماید در صورت لزوم و بورسیه شدن پذیرفته شدگان نهایی پس از اعلام نتایج نهایی براساس نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور صورت خواهد گرفت.
ط ) بهره‌مندان‌ از مزایای‌ صندوق‌های‌ رفاه‌ دانشجویان‌ چنانچه‌ قصد ادامه ‌تحصیل‌ در مقطع‌ بالاتر را داشته‌ باشند، می‌توانند با سپردن‌ تضمین‌ کافی (به ‌تشخیص ‌صندوق‌های‌ رفاه‌ دانشجویان‌) به ‌صندوق‌های ‌مذکور، انجام‌ تعهد خود را به‌ بعد از خاتمه‌ مقطع‌ تحصیلی‌ جدید موکول‌ نمایند.
ی) استفاده از مأموریت آموزشی تابع مقررات مربوطه می‌باشد و شرکت و پذیرش در آزمون برای متقاضی بمنزله موافقت با مأموریت آموزشی نخواهد بود.
تبصره: چنانچه‌ هر یک‌ از فارغ‌التحصیلان‌ پس‌ از اشتغال‌ و کسب‌ درآمد نسبت‌ به‌ پرداخت‌ اقساط وام‌ خود اقدام‌ ننموده‌ باشند، مشمول‌ تسهیلات‌ موضوع‌ این‌ بند نخواهند شد و لازم‌ است‌ قبل ‌از ثبت‌نام ‌در مقطع ‌تحصیلی‌ جدید با صندوق‌های ‌رفاه‌ دانشجویان‌ تسویه‌ حساب‌ نمایند.
مقررات‌ وظیفه‌ عمومی‌:
بر اساس‌ اعلام‌ رسمی‌ سازمان‌ وظیفه‌ عمومی‌ نیروی‌ انتظامی‌، داوطلب‌ مرد لازم‌ است‌ یکی‌ از شرایط زیر را دارا بوده و یکی از کدهای 9 گانه ذیل را در بخش مربوط به تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نمایند.
کد 1) دارا بودن کارت‌ پایان‌ خدمت‌.
کد 2) دارا بودن کارت‌ معافیت‌ دائم (کفالت،‌ پزشکی‌ و موارد خاص).
کد 3) متولد سال‌ 1352 و قبل‌ از آن‌، برای دارندگان دانشنامه کارشناسی ارشد.
کد 4) داشتن برگه اعزام به خدمت بدون مهر غیبت‌ که مهلت اعزام مندرج در آن در زمان ثبت‌نام سپری نشده باشد.
تبصره 1: پذیرفته‌شدگانی که به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه مدت 6 ماه از تاریخ فراغت از تحصیل آنان در دوره کارشناسی ارشد سپری نشده باشد و تحصیل آنها در سنوات مجاز پایان یافته باشد، نیازی به ارائه برگ اعزام به خدمت ندارند.
تبصره 2: این‌ افراد لازم‌ است‌ در تاریخی‌ که‌ توسط سازمان وظیفه‌ عمومی‌ نیروی‌ انتظامی‌ اعلام‌ می‌شود به‌ خدمت‌ اعزام‌ شوند. بدیهی‌ است‌ در صورت‌ پذیرفته‌ شدن‌ و دارا بودن‌ سایر شرایط و ضوابط، در هر مرحله‌ای‌ از خدمت‌ وظیفه ‌ترخیص‌ خواهند شد. در غیر این‌ صورت‌ غایب‌ محسوب‌ شده‌ و قبولی‌ آنان‌ «کان‌لم‌یکن‌» تلقی‌ می‌گردد.
کد 5) ارائه گواهی و موافقت از سازمان یا وزارتخانه مربوطه برای مشمولان متعهد خدمت در سازمان‌ها و یا وزارتخانه‌ها مبنی بر اینکه دوران تعهد خدمت آنان به سازمان تا تاریخ 31/6/1391 به‌ پایان‌ می‌رسد.
تبصره: ثبت‌نام و شرکت مشمولین متعهد خدمت در وزارت آموزش و پرورش با رعایت قوانین موضوعه، در صورت موافقت وزارتخانه ذیربط با منفک شدن از ادامه انجام تعهد و شروع مجدد آن پس از پایان تحصیل، بلامانع خواهد بود.
کد 6) دانشجوی‌ سال‌ آخر مقطع کارشناسی ارشد که تا تاریخ 31/6/1391 در سنوات مجاز فارغ‌التحصیل‌ می‌شود.
کد 7) کارکنان شاغل‌ رسمی‌ در نیروهای‌ نظامی‌ و انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ با ارائه‌ گواهی‌ موافقت‌ از یگان‌ مربوط.
کد 8) طلبه‌ دارنده‌ مدرک‌ معادل کارشناسی ارشد (فوق لیسانس‌‌) مورد تأیید، به‌ شرطی‌ که‌ شورای‌ مدیریت‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ یا شورای حوزه علمیه خراسان تأیید نماید که‌ معافیت‌ تحصیلی‌ وی‌ در حوزه‌، پوششی‌ برای تحصیل‌ در دانشگاه‌ نیست‌ و طلبه‌ قادر است‌ ضمن‌ اشتغال‌ به‌ تحصیل‌ در حوزه‌، به‌ موازات‌ آن‌ در دانشگاه‌ نیز تحصیل‌ کند، با همان‌ معافیت‌ تحصیلی‌ حوزه‌، اشتغال ‌به‌ تحصیل‌ وی‌ در دانشگاه‌ بلامانع‌ است‌. بدیهی‌ است‌ هر موقع‌ حوزه‌ علمیه‌ معافیت‌ تحصیلی‌ طلبه‌ای‌ را خاتمه ‌یافته ‌اعلام‌ کند، مشمول‌ دیگر نمی‌تواند به‌ عنوان ‌دانشجو از معافیت‌ تحصیلی‌ دانشگاه‌ استفاده‌ نماید و باید به‌ خدمت‌ اعزام‌ شود.
تبصره: افراد مشمول‌ بند 8 فوق‌ قبل‌ از ثبت‌نام‌ در آزمون‌ باید موافقتنامه‌ مذکور را از شورای مدیریت یکی از حوزه‌های علمیه فوق‌الذکر دریافت‌ و به‌ هنگام‌ ثبت‌نام در دانشگاه‌ ارائه‌ نمایند.
کد 9) مشمولان دارای کارت معافیت موقت (بدون غیبت) که حداکثر یک ماه از تاریخ خاتمه معافیت موقت آنان سپری نشده باشد.
کد 10) سربازان وظیفه در حال خدمت بدون غیبت اولیه با اعلام قبولی از سوی دانشگاه و صدور مجوز تحصیل از سوی سازمان وظیفه عمومی به شرط اینکه دانشجوی انصرافی و یا اخراجی نبوده باشند.
تذکر مهم: مشمولان غایب به هیچ وجه حق شرکت در این آزمون را نداشته و در صورت شرکت و قبولی، مجوز تحصیل برای آنان صادر نخواهد شد و دانشگاه‌ها نیز مجاز به ثبت‌نام از آنها نمی‌باشند.
شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی:
داوطلبان شرکت‌کننده اتباع غیرایرانی، باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون، دارای شرایط ذیل بوده و بند 16 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، علامتگذاری و تکمیل نمایند.
1- ثبت‌نام اتباع غیرایرانی مقیم ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر زیر می‌باشد.
1-1- گذرنامه که دارای پروانه اقامت با حداقل شش ماه اعتبار باشد.
2-1- دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
3-1- کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در سال 1390، صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
4-1- کارت آمایش مرحله ششم صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.
5-1- فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران مجاز به شرکت در آزمون دوره دکتری (Ph.D) سال 1391 می‌باشند.
تبصره: در هر مرحله‌ای مغایرت شرایط داوطلب با شرایط اعلام شده فوق‌الذکر، از سوی مراجع ذیصلاح تشخیص داده شود، از ادامه مراحل گزینش یا تحصیل داوطلب جلوگیری بعمل خواهد‌آمد.
2- ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان غیرایرانی و اجرای روند امور کنسولی آنان بر اساس مفاد شیوه‌نامه ثبت‌نام و پذیرش شدگان غیرایرانی که به تصویب کارگروه دانشجویان غیرایرانی رسیده است، انجام می‌پذیرد.
3- داوطلبان غیرایرانی ملزم به مطالعه دقیق مندرجات دفترچه‌های راهنمای آزمون بوده و هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه‌ها پذیرفته نیست.
4- چنانچه اتباع غیرایرانی که در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی این آزمون قرار گرفته‌اند، در زمان ثبت‌نام بند 16 تقاضانامه را علامتگذاری ننموده باشند، پذیرش آنان لغو خواهد شد.
5- تحصیل همزمان اتباع غیرایرانی شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی در واحدهای آموزشی دانشگاه‌های پیام‌نور، جامع علمی کاربردی و مرکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه ممنوع می‌باشد.
6- کلیه پذیرفته شدگان غیرایرانی دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند.
7- اتباع غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نمی‌باشند. بدیهی است در صورت پذیرش و اعلام قبولی داوطلبان غیرایرانی در مناطق ممنوعه، پذیرش آنان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آن مناطق، «کان لم یکن» تلقی می‌گردد. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.
8- پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و حساس اکیداً ممنوع می‌باشد. توضیح و فهرست این رشته‌ها، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.
9- کلیه اتباع غیرایرانی متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری (Ph.D) سال 1391، در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است در زمان ثبت‌نام با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org و ورود به لینک مربوطه نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام نمایند؛ که پس از تکمیل اطلاعات مورد درخواست در سایت، به این دسته از داوطلبان یک کد پیگیری 13 رقمی داده خواهد شد که داوطلب می‌بایست این کد را دقیقاً در محل مخصوصی که در بند 16 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، پیش‌بینی شده است درج نمایند.
سهمیه‌ها:
کلیه قوانین ومصوبات مربوط به اعمال سهمیه‌های مختلف کماکان همانند گذشته به قوت خود باقی است و گزینش داوطلبان واجد شرایط براساس مصوبات مربوطه صورت می‌گیرد ولی شرکت کلیه داوطلبان در آزمون نیمه متمرکز دکتری (Ph.D) سال 1391 الزامی می‌باشد براساس مقرارت و مصوبات مربوطه 20درصد از ظرفیت پذیرش به ایثارگران انقلاب اسلامی، به شرط کسب حدنصاب نمره علمی اختصاص دارد.
تبصره: داوطلبان واجد شرایط بایستی در آزمون شرکت نموده و حداقل 80درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب نمایند.
سهمیه‌ رزمندگان‌:
هر یک ‌از داوطلبان ‌متقاضی‌ سهمیه‌ رزمندگان‌ می‌توانند بر اساس‌ شرایط خود که ‌در بندهای‌ «الف‌» تا « ج» ذیل ‌آمده ‌است ‌متقاضی‌ این‌ سهمیه‌ شوند.
الف) رزمندگانی که بر اساس ماده 1 و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ‌ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب‌ بسیجی ‌به دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش ‌عالی‌ از تاریخ ‌31/6/1359 لغایت‌ 31/6/1367 حداقل‌ شش‌ (6) ماه‌ متوالی‌ یا متناوب‌ داوطلبانه‌ در مناطق‌ عملیاتی ‌جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ حضور داشته‌اند، لازم‌ است‌ ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین) یا وزارت جهادکشاورزی مورد تائید نهائی قرار گیرد.
تذکرمهم: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کدرهگیری 12 رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج نمایند.
تبصره 1: داوطلبان ‌متقاضی‌ استفاده ‌از سهمیه ‌رزمندگان (سازمان ‌بسیج مستضعفین) در صورت عدم‌ تایید سهمیه‌ و درج سهمیه آزاد بر روی کارت ورود به جلسه، به‌ واحدهای‌تابعه ‌شهرستان‌های ‌محل‌ تشکیل پرونده مراجعه ‌نمایند.
تبصره 2: کد رهگیری 12 رقمی برای هر آزمون در هر سال متفاوت می‌باشد. لذا داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت‌نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.
تبصره 3: مناطق‌ عملیاتی‌ بر اساس‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ دفاع‌ تعیین‌ می‌شود.
تبصره 4: مدت‌ حضور یا خدمت‌ در جبهه‌ سربازان‌ و پاسداران‌ وظیفه‌ و همچنین‌ تعهدات‌ و مأموریت‌های‌ خدمتی‌ پرسنل‌ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های‌ نظامی‌ در جبهه‌ و نیز طرح‌ 6 ماهه‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌، حضور داوطلبانه‌ تلقی‌ نمی‌شود.
تبصره 5: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.
تبصره 6: فرزندان و همسران رزمندگانی که منحصراً مدت حضور در جبهه را دارند، مشمول استفاده از این سهمیه نخواهند بود.
ب) جانبازان‌ 25% و بالاتر‌، فرزند و همسر جانبازان 50% و بالاتر، آزادگان‌ و فرزندان‌ و همسران‌ آنان‌، و همچنین‌ فرزندان ‌و همسران‌ شهدا، مفقودین ‌و اسرا برای ‌استفاده‌ از سهمیه ‌رزمندگان‌ باید براساس‌ ضوابط مندرج‌ در بند ذیل‌ اقدام‌ کنند.
این قبیل داوطلبان ضمن مراجعه به سایت اینترنتی ایثار به آدرس: WWW.isaar.ir با درج کد ملی و کد ایثارگری و اطلاعات لازم در لینک مربوط کد 12 رقمی رهگیری دریافت دارند و آن را در بند 12 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نماید. پس از آن ضمن مراجعه به سایت ایثار در قسمت پیگیری سهمیه از وضعیت تأیید یا عدم تأیید سهمیه خود مطلع شوند و در صورت هرگونه مشکل با شماره تلفن‌های مندرج در سایت ایثار (سامانه تأیید سهمیه)تماس حاصل نمایند. با توجه به متفاوت بودن کد رهگیری 12 رقمی در هر آزمون و در هر سال داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت‌نام در هر آزمون با مراجعه به این سایت نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی مخصوص آن آزمون اقدام کنند.
تذکرمهم: جانبازان ‌با درصد جانبازی حداقل 25% و آزادگان در صورت دارا بودن مدت حضور در جبهه، ضمن درج کدرهگیری در تقاضانامه ثبت‌نامی، به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه و با ارائه کارت جانبازی و یا آزادگی، فرم مخصوص استفاده از مدت حضور در جبهه را تکمیل نمایند، تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام، توسط ستاد مشترک سپاه ‌پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهائی قرارگیرد و درگزینش نهائی به مدت جبهه معادل شده با درصد جانبازی و مدت اسارت اضافه گردد.(این قبیل داوطلبان نیازی به دریافت کدرهگیری مجدد از ارگان‌های مذکور را ندارند و بر اساس کد رهگیری سایت ایثار شناسایی می‌شوند).
ج) بر اساس‌ تبصره ‌2 ماده ‌10 آیین‌نامه ‌اجرایی‌ قانون ‌ایجاد تسهیلات‌ برای‌ ورود رزمندگان‌ و جهادگران‌ داوطلب ‌بسیجی‌ به‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش ‌عالی‌ مصوب 18/2/1368 هیأت‌ محترم‌ وزیران و قانون اصلاح‌ قانون‌ مذکور مصوب 11/9/71 مجلس‌ محترم‌ شورای‌ اسلامی‌، داوطلبانــی‌ که‌ از سـال‌ 1368 به‌ بعد با سهمیه‌ رزمندگان‌ در آزمون‌های‌ ورودی‌ کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته‌ شده‌اند، در صورتی‌ که‌ دارای‌ حداقـل‌ مدت‌ 18 ماه‌ حضور داوطلبانه‌ در جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل ‌باشند، با توجه به تذکر مهم فوق می‌توانند در این‌ آزمون‌ با سهمیه‌ رزمندگان‌ شرکت‌ نمایند. در غیر این‌ صورت‌ حق‌ استفاده‌ از سهمیه‌ رزمندگان‌ در آزمون‌ ورودی‌ دکتری (Ph.D) سال‌ 1391 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را نخواهند داشت‌. به عبارتی به ازای هر 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های حق علیه باطل، می توان در هر آزمون ورودی از تسهیلات مربوطه برخوردار شد.
تبصره 1: آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در دوره کاردانی و یک بار در دوره کارشناسی ناپیوسته و یک بار در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده‌اند، در صورتیکه حداقل 24 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می‌توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند.
تبصره 2: آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در آزمون دکتری (Ph.D) پذیرفته شده باشند، طبق ضوابط حق استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال 1391 را نخواهند داشت.
مراحل آزمون:
1- ثبت‌نام‌:
ثبت‌نام برای آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال 1391 از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور از روز یکشنبه مورخ25/10/90 آغاز و در ساعت 24 روز یکشنبه 2/11/90 پایان می‌پذیرد.
الف) هر داوطلب ‌بر اساس ‌علاقه ‌فقط می‌تواند در یک کدرشته‌ امتحانی (متناسب با مدرک فارغ­التحصیلی)‌، ثبت‌نام‌ و در امتحانات‌ مربوط شرکت‌ نماید.
تبصره: داوطلبان رشته‌های‌ امتحانی گروه علوم ‌پزشکی (دانشگاه تربیت مدرس) لازم است با توجه به نوع رشته کارشناسی مورد قبول مندرج در دفترچه راهنما ، نسبت به ثبت‌نام در این رشته‌ها اقدام نمایند.
ب) داوطلبان لازم است پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما شخصاً به سایت این سازمان به نشانی:www.sanjesh.org به ‌منظور ثبت‌نام‌، مراجعه و نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت‌نامی اینترنتی اقدام نمایند.
د) ثبت‌نام‌ برای‌ شرکت‌ در آزمون ‌سال 1391، به روش ذیل امکان پذیر می‌باشد:
1- مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: (www.sanjesh.org).
2- دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام (دفترچه شماره 1) از سایت سازمان سنجش .
3- آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت‌نام.
4- با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام در این روش بصورت اینترنتی انجام می‌گیرد، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال می باشد با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 232.500 ریال (دویست و سی دو هزار و پانصد ریال) به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون یک کدرشته امتحانی، نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.
2-امتحانات‌:
1- تاریخ‌ برگزاری‌ آزمون‌:
الف) آزمون‌ ورودی‌ دوره‌ دکتری (Ph.D) سال‌ 1391 بر اساس‌ برنامه‌ زمانی‌ پیش‌بینی‌ شده‌، انشاءالله‌ در صبح و بعداز ظهر روز جمعه 25/1/1391 برگزار خواهد شد.
ب) سطح‌ سؤالات‌ امتحانات‌ اختصاصی‌ حسب‌ مورد در حد دانش‌ و تجربیات‌ فارغ‌التحصیل‌ دوره‌ کارشناسی‌ و کارشناسی ارشد در هر رشته، مطابق‌ فهرست‌ برنامه‌های‌ مصوب‌ شورای‌ عالی‌ برنامه‌ریزی‌ صورت می‌گیرد.
ح) ضرایب مواد امتحانی شامل زبان انگلیسی به عنوان یک ماده آزمونی ضریب 2، استعداد تحصیلی به عنوان یک ماده آزمونی ضریب 1 و دروس تخصصی به عنوان یک ماده آزمونی ضریب 4 می باشد.
3- نحوه‌ پذیرش‌:
الف) معرفی اولیه داوطلبان: معرفی اولیه داوطلب به صورت چند برابر، بر اساس 80% نمره کل آزمون و 20% معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل‌ها تراز می‌شود) و سهمیه داوطلب صورت خواهد گرفت.
ب) پذیرش نهایی داوطلبان: پذیرش نهایی از بین داوطلبانِ پذیرفته شده‌ی مرحله اولِ معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش بر اساس نمرات ارسالی دانشگاه‌ها و آزمون کتبی ( درصد تاثیر گذاری هر کدام متعاقباٌ اعلام می شود)، اولویت کدر رشته محلهای انتخابی داوطلب و ظرفیت اعلام شده، صورت خواهد گرفت.
تبصره 1: 20% ظرفیت در هر رشته ‌محل ‌به ‌رزمندگان واجد شرایط که حدنصاب ‌نمره‌ علمی ‌لازم را احراز کرده‌ باشند، اختصاص‌ می‌یابد.
تبصره 2: بر اساس مصوبات معاونت آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری، 30 درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو به شرط کسب 80% نمره آخرین فرد قبولی در سهمیه آزاد به مربیان رسمی و رسمی آزمایشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی است که پذیرش دانشجوی آنها از طریق آزمون سازمان سنجش آموزش کشور صورت می پذیرد.
ج) امتیاز متقاضیان آیین‌نامه استعدادهای درخشان:
داوطلبان واجد شرایط برای پذیرش در دوره دکتری (Ph.D) می‌توانند براساس آیین‌نامه شماره 3536/2 مورخ 31/6/1386 شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم‌ تحقیقات و فناوری اقدام نمایند.
توصیه‌های‌ مهم‌:
1- با توجه به تاثیر 20 درصدی معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدلهای تراز شده) اکیداً توصییه میگردد که داوطلبان معدل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را با توجه به بند ک قسمت تعاریف با دقت درج نمایند.
2-توصیه‌ می‌شود داوطلبان پس از تکمیل تقاضانامه و دریافت کدرهگیری یک نسخه پرینت از تقاضانامه تهیه و نزد خود نگهداری نمایند.
3- هرگونه‌ تغییری‌ از طریق‌ نشریه پیک‌ سنجش‌ (هفته‌نامه خبری‌ و اطلاع‌رسانی‌ سازمان ‌سنجش‌)، سایت سازمان سنجش و در صورت لزوم ‌از طریق رسانه‌های گروهی ‌اعلام ‌خواهد شد.
3-در صورت‌ لزوم‌ داوطلبان می‌توانند با شماره تلفن‌های: 9-88923595-021 با روابط عمومی ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور تماس‌ حاصل‌ نمایند و یا از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی (غیرحضوری) سازمان اقدام نمایند.

رشته‌ها و مواد امتحانی مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون ورودی دوره‌ دکتری نیمه متمرکز (Ph.D)‌ سال 1391 به تفکیک رشته­های امتحانی به شرح مندرج در جداول ذیل می‌باشد.

دریافت جداول با فرمت PDF

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد