سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

آیا می توانید در میان جمع براحتی صحبت کنید؟

به‌راحتی در جمع صحبت کنیم!

صحبت کردن در جمع در بسیاری از جنبه‌های زندگی موثر است. همان قدر که صحبت کردن خوب در جمع می‌تواند درهای بسیاری را به‌سوی شما بگشاید، مهارتهای ضعیف صحبت کردن می‌تواند آنها را ببندد.
صحبت کردن در جمع مهارتی قابل یادگیری است. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از راهبردهای زیر به یک سخنران خوب تبدیل شوید:
برنامه‌ریزی
در آغاز مطمئن شوید که برای تعامل خود یک طرح مناسب تهیه کرده‌اید ، مطالب خود را براساس اهمیت دسته‌بندی کنید . استفاده از مثالهای کاربردی و جذاب فراموش نشود. خوب است که برای آغاز و پایان صحبتتان برنامه‌ریزی ویژه داشته باشید. در آغاز مطلبی را ارائه دهید که شنوندگان را برای شنیدن مشتاقتر کند و در پایان با پیامی امیدبخش سخنرانی‌تان را تمام کنید.
تمرین
به سادگی و بدون تمرین نمی‌توانید به یک سخنران قوی و ‌تأثیرگذار تبدیل شوید. برای تمرین در جستجوی موقعیتهایی باشید که در مقابل دیگران صحبت کنید. در آغاز می‌توانید صحبت در جلوی اعضای خانواده، دوستان و سپس مهمانی یا گروهها و انجمنهای خودیاری را انتخاب کنید. کم‌کم سعی کنید موقعیتهای دشوارتر را انتخاب کنید.
شنونده‌های خود را مشارکت دهید
زمانی که صحبت می‌کنید مخاطبان خود را در بحث شرکت دهید. پرسشهای هدایت‌کننده بپرسید و افراد را تشویق به پرسیدن کنید.  به ریتم و لحن صحبت خود توجه کنید. امکان دارد که سریع صحبت کنید و در نتیجه احتمال حذف بعضی از کلمات یا استفاده از کلمات اضافه و بی‌معنا بیشتر می‌شود. خود را عادت دهید که آرام و شمرده صحبت کرده و با نفس عمیق خودتان را آرام کنید. از اینکه کلمه به کلمه از روی یادداشت‌هایتان بخوانید خودداری کنید. به جای آن فهرستی از نکات مهم صحبتتان را روی کاغذهای کوچک یادداشت و سعی کنید که مطالب اصلی‌تان را به‌خاطر بسپارید.
به حرکات بدنی خود توجه کنید
حرکات بدنی نشانه‌های ثابتی در مورد حالت درونی شما به مخاطبان ارائه می‌دهد. اگر عصبی هستید یا به آنچه که می‌گویید اعتقاد ندارید، مخاطبان شما به‌زودی متوجه خواهند شد. محکم بایستید، نفسهای عمیق بکشید، به چشمان مخاطبان نگاه کرده و لبخند بزنید. روی یک پا تکیه نکنید و ژستهایی که غیر طبیعی به‌نظر می‌رسند را به‌کار نبرید.
مثبت بیندیشید
تفکر مثبت ‌تأثیر ویژه‌ای بر موفقیت شما در ارتباط خواهد گذاشت. جملاتی مانند "من هرگز در این کار موفق نمی‌شوم” اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهند. قبل از سخنرانی نزد خود تجسم کنید که ارائه‌ای موفق داشته‌اید و از اینکه توانسته‌اید ‌تأثیر مثبتی روی دیگران بگذارید بسیار خوشحال هستید.
مقابله با اضطراب
فکر کردن در مورد خود، عصبی شدن و ترستان را متوقف کنید. به‌جای آن روی مخاطبان تمرکز کنید. پیام شما بسیار مهمتر از ترس شماست. قبل از سخنرانی تمرینهای تنفس عمیق را برای آرام شدن ضربان قلب و اکسیژن‌رسانی به بدن انجام دهید. فکر کنید که فقط برای یک نفر صحبت می‌کنید. بهتر است روی چهره‌هایی که دوستانه‌تر هستند تمرکز کنید.
فیلم سخنرانیهای خود را تماشا کنید
شما می‌توانید با دیدن فیلم سخنرانی‌ها و ارزیابی خودتان عملکردتان را ارتقا دهید. به تکیه کلامهای خود توجه کرده و به حرکات بدنی خود نگاه کنید. آیا به مخاطبان نگاه می‌کنید؟ آیا لبخند می‌زنید؟ چقدر طبیعی به‌نظر می‌رسید؟ در نهایت دقت کنید که چگونه اتفاقهای غیرمنتظره را هدایت می کنید، برای مثال یک عطسه یا پرسش مخاطبی که برای آن آماده نیستید؛ آیا تعجب می‌کنید یا نگران می‌شوید؟ اگر اینطور است، تمرین کنید که در موقعیتهای بعدی این اتفاقات را به آرامی مدیریت کنید.



منبع: yahoonews. com

تاریخ ارسال: سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:32 ق.ظ | نویسنده: علی | چاپ مطلب 0 نظر
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo