سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

غلبه بر عادت به تعویق انداختن کارها

غلبه بر عادت به تعویق انداختن کارها

نویسنده:دکتر رجالی، حسین

در مورد عادت های شما چیزی نمی دانم ولی آن چه در مورد خودم می توانم بگویم این است که عادت به تعویق انداختن کارها تاکنون اثرات منفی زیادی بر زندگی من داشته است.فکر اولیه همین مطلبی که الان می خوانید حداقل دو ماه 1 پیش به ذهنم رسیده بود ولی مرتب نوشتن آن را به تاخیر می انداختم. حتما برای شما هم پیش آمده که ایده جالبی برای کسب درآمد بهتر به ذهنتان خطور کرده و تمام حلاجی های لازم را در فکر خود انجام داده اید ولی بعداً با تعویق انجام کار فرصت های لازم رو از دست داده اید. جالب است که تقریبا در تمامی این موارد فرد دیگری وجود دارد که ایده های ما را اجرا کرده و آه حسرت ما را برانگیزاند. کجای کار اشتباه است؟

راستی تا یادم نرفته بگویم هر چند در مواردی عادت به تعویق انداختن خیلی اذیتم کرده است ولی در موارد زیادی نیز با غلبه بر این عادت موفقیت های بزرگی نصیبم شده است.یکی ازمهمترین این موفقیت ها نوشتن همین مطلب و ارتباط با شما دوستان عزیز از این راه می باشد.

همه ما کارهائی داریم که مجبوریم آنها را انجام دهیم. هر روز برای تامین مخارج زندگی باید سرکار برویم. با افراد مختلف ملاقات داشته باشیم و هزاران کار اجباری دیگر. معمولا وقتی اجبار به انجام کاری داشته باشیم سعی می کنیم آن را انجام دهیم. در موارد اورژانس نیروی ما تا ده بیست برابر معمول هم می رسد و کاری که بر عهده ما است انجام می دهیم. خود من تا حالا چندین بار شده است که تا هفتاد و دو ساعت بیدار مانده ام و کار خاصی را انجام داده ام. گاهی در این موارد انسان خودش هم باورش نمی شود که چقدر انرژی دارد.
اما خیلی از کارها وجود دارند که نه جزو کارهای روزمره ما است و نه حالت اورژانس دارد. در چنین مواردی احتمال به تاخیر انداختن کارها زیاد می شود.

تقریبا همه سیگاری ها به معایب کشیدن سیگار آشنا هستند ولی باز هم سیگار می کشند و هر بار که از آن ها خواسته می شود سیگار را ترک کنند آن را به فردا یا ماه و سال بعد موکول می کنند. ولی همین افراد هنگامی که در موقعیت بیماری قلبی قرار می گیرند و دکتر وضعیت هشدار را به آنها اطلاع می دهد سیگار را ترک می کنند. بنابر این یکی از مهمترین دلایل به تعویق انداختن کارها نداشتن باور قلبی به لزوم انجام آن کار است. باید توجه داشت که راه های زیادی برای افزایش باور قلبی به لزوم انجام کار وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش تمرکز ذهنی بر موضوعی خاص
  • افزایش مطالعه و تحقیق در مورد موضوع
  • استفاده از تجربیات دیگران
  • در نظر گرفتن موضوع به عنوان مرحله ای از مراحل موفقیت کلی در زندگی

فرد چاقی رادر نظر بگیرید که دوست دارد لاغر شود ولی نمی تواند تصمیم خود را عملی کند. با افزایش تمرکز شخص بر موضوع احتمال شروع روند کاستن از وزن بیش تر می شود. این شخص باید توجه خاصی به افراد چاقی که با آن ها در ارتباط است مبذول کند. مشکلات و مسائل آن ها را در نظر آورد و خود را با آن ها مقایسه کند. در عین حال افراد با تناسب اندام را نیز در نظر داشته باشد و مرتب به مزایائی که این افراد از آن برخوردارند فکر کند. این شخص هر چه بیشتر کتاب راجع به رژیم های غذائی و ورزش های مربوط به تناسب اندام بخواند موفق تر خواهد بود.در عین حال ارتباط با افرادی که بر چاقی خود غلبه کرده اند نیز بر افزایش باور شخص موثر است. از طرفی این فرد فرآیند لاغر شدن را باید به عنوان بخشی از برنامه های کلی موفقیت در زندگی در نظر بگیرد. سلامت یکی از پایه های موفقیت است و تناسب اندام یکی از ابعاد مهم سلامت است.

به طور معمول افراد مختلف روش های متفاوتی برای به تاخیر انداختن کارها و طفره از انجام آن دارند. یکی از این راه ها به طور ساده انجام ندادن هیچ کاری می باشد. تعداد افرادی که از این روش استفاده می کنند به نسبت کم می باشد زیرا جامعه به این گونه افراد برچسب تنبل و بی عار می زند. افرادی که ماهها و سالها از زمان رشد جسمی و عقلی آنها می گذرد ولی به هیچ کاری مشغول نمی شوند در این دسته قرار می گیرند.

گروه دیگر افرادی هستند که خود را به انجام کارهائی پست تر از آن چه باید انجام دهند مشغول می کنند. فردی را در نظر بگیرید که می خواهد داستانی بنویسد ولی درست موقعی که می خواهد نوشتن را شروع کند یادش می افتد که فلان وسیله منزل را تمیز کند و یا به ایمیل های خود پاسخ دهد.این نوع از عمل طفره رفتن بسیار معمول می باشد و در حقیقت خیلی از افراد به گونه ای درگیر این نوع طفره رفتن هستند. جامعه این دسته از افراد را به تنبلی محکوم نمی کند و خود این افراد نیز در بسیاری از موارد دلیلی بر طفره رفتن از کارهای اصلی دارند و پیش خود شرمنده نمی شوند.

انسان روحی بلند و والا دارد.قدرتی که انسان در اندیشه و عمل دارد فراتر از حد تصور است ولی معطوف کردن این اندیشه و عمل به انجام کارهای جزئی قدرت کلی نگری و انجام کارهای بزرگ در انسان را از بین می برد. هر انسانی قادر است همچون مولوی، نیوتن، بوعلی سینا و انیشتین فکر کند، بر دیگران تاثیر گذارد و نام خود را جاودانه سازد. ولی متاسفانه چقدر این گونه افراد کم هستند.

یکی از دلایل مشغول شدن افراد به انجام کارهای جزئی آن است که نتیجه این قبیل کارها خیلی زود مشخص می شود ولی کارهای بزرگ مستلزم زمان هستند و نتیجه آن ها به سرعت قابل ملاحظه نیست. یکی از راه هائی که برای غلبه بر این مسئله وجود دارد تقسیم کارها و اهداف بزرگ به کارها و اهداف کوچکتر و در جهت هدف اصلی می باشد. به عنوان مثال شما می خواهید نویسنده معروفی شوید. اگر از روز اول شروع به کار نویسندگی فقط به دنبال این باشید که مطلبی بنویسید که به یک باره توجه تمام مردم را به خود جلب کند به احتمال زیاد خیلی زود دچار سرخوردگی خواهید شد. ولی اگر روز اول به دنبال این باشید که مطلبی بنویسید که حداقل توجه یک نفر رابه خود جلب کند مطمئناً روز دوم را با انگیزه و انرژی بیشتری آغاز خواهید کرد. کمتر نویسنده ای در دنیا وجود دارد که با متن اولی که نوشته به شهرت رسیده باشد. در سالهای اخیر شعاری در محافل اقتصادی رایج شده است که جهانی فکر کنیم و منطقه ای عمل کنیم .این شعار نمونه عینی همین واقعیت است. همواره به دنبال تسخیر قلب تمامی مردم دنیا باشید ولی با محیط اطراف خود آغاز کنید. عباس کیارستمی با به تصویر کشیدن محیط اطراف خود و نگاهی ژرف به آن توانست آرام آرام به محافل سینمائی بزرگ دنیا راه پیدا کند تا جائی که هم اکنون به عنوان یکی از برجسته ترین فیلمسازان تاریخ سینمای دنیا محسوب می شود.

منتظر موفقیت بودن و دست روی دست گذاردن مسلماً انسان را به اوج خواسته هایش نمی رساند.
در انجام امور روزانه همواره فهرست کارها را از مهمترین کارها شروع کنید. مهمترین کارهای شما آن هائی هستند که شما را به هدف اصلی زندگی تان نزدیکتر می کند. از واگذاری کارهای غیرمهم به دیگران ابائی نکنید. اگر از ترس کم شدن چند هزارتومان دخل روزانه مغازه، صندوق داری آن را خود بر عهده بگیریم مطمئناً هیچگاه صاحب فروشگاه های زنجیره ای نخواهیم شد.وقت آزاد خود را به فکر کردن و یافتن راه های رسیدن به هدف کلی اختصاص دهید .مطالعه را هرگز فراموش نکنید.این مطالعه می تواند به صورت خواندن هدف دار کتابها و مقالات و یا به صورت شفاهی به صورت نگرش صحیح به محیط پیرامون و روشهای موفقیت سایر افراد باشد.حتی یک روز را بدون اندیشه و عمل در جهت اهداف والای خود سپری نکنید. انسان های موفق خوب فکر می کنند خوب حرف می زنند و خوب عمل می کنند. موفقیت همگی شما آرزوی قلبی من است.