سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین

سایت تخصصی حسابداران خبره ایران

ارائه مطالب تخصصی حسابداری و حسابرسی و قوانین
" target="_blank">سرمایه گذاری ارزشی نیز می‌گویند (او در حقیقت کسی بود که به وارن بافت آموزش داد، پس بهتر است بگوییم که پدربزرگ سرمایه گذاری ارزشی است.)

ارزش ذاتی به شکل ساده یعنی ارزش حقیقی یک شرکت، بدون توجه به آنچه بازار در رابطه با ارزش آن می‌گوید.

می‌توانید از تعریف هم ببینید که بنجامین گراهام به اینکه بازار همیشه کار را درست انجام می‌دهد، اعتقادی نداشته است. بعضی‌اوقات بازار، شرکتی را بیش‌ازحد

تعریف ارزش گذاری چیست؟


به پروسه تعیین ارزش فعلی واقعی یک دارایی یا شرکت، ارزش گذاری گفته می‌شود. معمولاً روش‌های متنوعی برای این کار مورداستفاده قرار می‌گیرد، بعضی‌ها از این روش‌ها به‌صورت ذهنی انجام می‌شوند و برخی دیگر عینی هستند و از طریق روش‌های آماری و اقتصادسنجی به نتیجه می‌رسند.


توضیحات(...)

" target="_blank">ارزش گذاری کرده و بعضی‌اوقات هم کم ارزش گذاری می‌کند. در اوایل دهه ۱۹۸۰ در آمریکا، غول کامپیوتر یعنی IBM یک شرکت کوچک و ناشناخته به اسم مایکروسافت را به خدمت خود درآورد تا نرم‌افزاری برای کامپیوترهای شخصی که تولید می‌کرد، توسعه دهند. چیزی که IBM و بازار متوجه آن نشدند چیزی بود که فقط بیل گیتس و چند نفر دیگر آن را درک نمودند: نرم افزار، بسیار ارزشمندتر از ماشینی که آن را اجرا می‌کند خواهد شد. در سال ۱۹۹۶، مایکروسافت IBM را از حیث ارزش بازار پشت سر گذاشت و بیل گیتس تبدیل به ثروتمندترین فرد روی این سیاره شد.


نکته کجاست؟ اگر شما یک شرکت با ارزش کم را خریداری کنید، احتمال

تعریف سود چیست؟


سود یک نوع فایده مالی است و وقتی اتفاقی افتد که مجموع درآمدهای شرکت از مجموع هزینه‌هایی که برای کسب آن درآمدها متحمل شده، بیشتر شود. سـود شرکت متعلق به مالکان شرکت است و آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند آیا سـود به‌دست‌آمده را مجدداً در کسب‌وکار شرکت هزینه کنند یا نه.


در شرکت‌ها سود(...)

" target="_blank">سود کردنتان وجود دارد.

آه… ولی کاش یافتن شرکتی که کم ارزش گذاری شده باشد آسان بود. متأسفانه، بازار، مثل یک فروشنده مهربان، به شما نمی‌گوید که چه زمانی یک شرکت با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد. شما باید کارتان را خودتان انجام دهید.

راه انجام دادن این کار هم پرسیدن سؤال‌های پایه‌ای راجع به شرکت است. به طور مثال:

" target="_blank">سهام پرداخت می‌کند؟
  • چگونه قرار است در بخش خود با سایر شرکت ها مقایسه شود؟
  • در کل بازار چطور؟
  • همان‌طور که می‌بینید، سؤالات زیادی وجود دارند و این‌ها فقط تعدادی از این سؤالات هستند که شما باید بپرسید.

    خوشبختانه، پاسخ این سؤالات به سادگی قابل دسترسی هستند. این جواب‌ها را می‌توان در چیزی که به آن صورتحساب های مالی شرکت می‌گویند، بیابید. درست مثل زمانی که می‌خواهید بدانید چه ترکیباتی برای کیکتان نیاز دارید، باید بدانید که چه شرکتی را در پرتفوی خود قرار دهید. در یک سوپرمارکت، شما برچسب

    تعریف کالا چیست؟


    مواد اولیه‌ای که در تجارت استفاده می‌شود و با سایر کالا ها از همان نوع قابل‌مبادله است، نوعی کالای خام به‌حساب می‌آید. مواد اولیه اغلب به‌عنوان ورودی برای تولید سایر انواع کالا ها و خدمات مورداستفاده قرار می‌گیرد. کیفیت کالای خام ممکن است کمی متفاوت باشد، اما ضرورتاً بین(...)

    " target="_blank">کالا را می‌خوانید، در

    تعریف بورس چیست؟


    بورس یا بازار سهام، یک بازار سازمان‌دهی شده است که با هدف خریدوفروش سهام یا هر نوع اوراق بهادار یا کالای دیگری شکل گرفته است. واژه «بورس» اشاره به منزل فردی هلندی به نام ون در بـورس (Van der Burse) دارد که خریداران و فروشندگان در منزل او جمع می‌شدند و با یکدیگر معامله می‌کردند.


    بازار سهام، صورتحساب های مالی را مطالعه می‌کنید



    ستفاده از صورت حساب های مالی

    هر شرکتی که در

    تعریف بورس چیست؟


    بورس یا بازار سهام، یک بازار سازمان‌دهی شده است که با هدف خریدوفروش سهام یا هر نوع اوراق بهادار یا کالای دیگری شکل گرفته است. واژه «بورس» اشاره به منزل فردی هلندی به نام ون در بـورس (Van der Burse) دارد که خریداران و فروشندگان در منزل او جمع می‌شدند و با یکدیگر معامله می‌کردند.


    بورس

    تعریف سهام چیست؟


    سهام یک نوع ورقه بهادار است که نشان‌دهنده مالکیت و ادعای دارنده آن بر بخشی از یک شرکت و درآمدها و دارایی های آن است. دو نوع اصلی سهام وجود دارد: سهـام عادی و سهـام ممتاز.


    دارندگان سهـام عادی می‌توانند در مجامع و جلسات سالیانه شرکت کنند، حق رأی دارند و می‌توانند در رأی‌گیری‌ها و(...)

    " target="_blank">سهام
    است و به شکل عمومی معامله می‌شود باید صورت حساب های مالی خود را به صورت دوره‌ای منتشر کند، این یک قانون است. صورت حساب ها به دو بخش فصلی و سالانه تقسیم می‌شوند. یافتن آن‌ها بسیار آسان است، چون تقریباً همه شرکت های بزرگ آن‌ها را در وب‌سایت خود دارند.

    صورت حساب های مالی نشانگر تصویری از سلامتی مالی یک شرکت است. آن‌ها نشان می‌دهند که یک شرکت چگونه امور تجاری اش را مدیریت می‌کند تا سهامداران بتوانند در مورد عملکرد مدیریت تصمیم بگیرند و همچنین سایر

    تعریف سرمایه گذار چیست؟


    هر فردی که پولش را در جایی یا به کسی می‌سپارد و انتظار دارد بازده مالی به دست آورد، سرمایه گذار گفته می‌شود. سرمایه گذاران به‌این‌علت سرمایه گذاری می‌کنند تا سرمایه شان رشد کند یا در دوران بازنشستگی از منافع مالی آن برخوردار شوند.


    انواع مختلفی از ابزارهای سرمایه گذاری(...)

    " target="_blank">سرمایه گذاران
    بتوانند تصمیم بگیرند که آیا

    تعریف سهامدار چیست؟


    هر شخص، شرکت و یا موسسه دیگری که حداقل یک سهم از سهام شرکت را در اختیار دارد، سهامدار گفته می‌شود. سهامداران صاحبان یک شرکت هستند. آن‌ها پتانسیل کسب سود در صورت عملکرد خوب شرکت را دارند، اما در کنار آن و در صورت عملکرد ضعیف شرکت احتمال ضرر و زیان سهامداران هم می‌رود.



    توضیحات(...)

    " target="_blank">سهامدار
    این شرکت بشوند یا خیر.

    اصلی‌ترین صورت حساب های مالی

    چند نوع مختلف از صورتحساب ها، بسته به نوع کسب و کار یک شرکت، وجود دارند، ولی در کل همه آن‌ها، موارد زیر را به عنوان هسته صورت حساب های مالی در خود خواهند داشت:


    ترازنامه

    ترازنامه

    این صورت حساب جایگاه مالی یک شرکت را در یک تاریخ مشخص به شما می‌گوید: چیزهایی که شرکت مالک آن است و قرض هایی که دارد. چیزهایی که شرکت مالک آن است را

    تعریف دارایی چیست؟


    منابعی که دارای ارزش اقتصادی هستند و افراد، شرکت‌ها یا دولت‌ها مالکیت آن را در اختیار می‌گیرند و انتظار دارند آن منابع در آینده منافعی را برای آن‌ها ایجاد کنید، دارایی گفته می‌شود. دارایـی یکی از اقلام ترازنامه را تشکیل می‌دهد.



    توضیحات مدیر مالی در مورد دارایی


    دارایی‌ها(...)

    " target="_blank">دارایی
    های شرکت
    می‌گویند: چیزهایی مثل پول نقد، کارخانه‌ها، زمین و فهرست موجودی (دارایی).

    قرض هایی شرکت را مقدار پولی که یک نفر از فردی دیگر قرض می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌ها از بدهی برای تأمین مخارجی استفاده می‌کنند که در شرایط عادی هیچ‌گاه قادر به تأمین هزینه آن مخارج به‌تنهایی نیستند. قرارداد که بین فرد قرض گیرنده و طرفی قرض دهنده منعقد می‌گردد، این اجازه را صادر می‌کند که فرد قرض(...)

    " target="_blank">بدهی ها می‌گویند. این‌ها چیزهایی مثل قبوض هستند که هنوز باید پرداخت شوند یا پولی هستند که از بانک وام گرفته شده است.

    حالا زمانی که این قبوض پرداخت شدند، برای ارزش باقی‌مانده چه اتفاقی میفتد؟ خب این ارزش طبیعتاً به صاحبان شرکت تعلق دارد. این سهم آن‌هاست و آن را حقوق صاحبان سهام می‌نامند.

    صورت حساب سود و زیان

    صورت سود و زیان


    تعریف صورت حساب سود و زیان چیست؟


    صورت حسابی که عملکرد مالی شرکت را در یک بازه زمانی خاص اندازه‌گیری می‌کند، صورت حساب سود و زیان گفته می‌شود. این صورت حساب با ارائه خلاصه‌ای از اینکه کسب‌وکارها چگونه درآمدها و هزینه های خود را از طریق فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی کسب می‌کنند، محاسبه می‌شود.(...)

    " target="_blank">صورت حساب سود و زیان
    به شما می‌گوید که تجارت شرکت چگونه پیش می‌رود. این صورتحساب، درآمدها را نشان می‌دهد که اساساً یعنی شرکت چقدر پول از فروش عایدش شده است. همچنین Cost

    " target="_blank">هزینه
    ها
    را نیز نمایش می‌دهد که یعنی شرکت چه مقدار پول برای مدیریت شرکت خرج کرده است.

    تفاوت بین این دو را درآمد خالص می‌نامند که به شما می‌گوید آیا شرکت موردنظر شما سوددهی داشته است یا خیر؟

    صورت حساب جریانات نقدی

    جریانات نقدی

    صورت حساب جریانات نقدی نشان می‌دهد که شرکت چه مقدار پول نقد (از طریق فرآیندهایی مثل فروش، یا دریافت وام از بانک) وارد شرکت کرده و چه مقدار پول از درهای شرکت (به کارمندان، تأمین‌کنندگان، بانک و یا حتی مالیات) خارج شده است. همان‌طور که آن‌ها می‌گویند:”پول نقد شاه رگ ما انسان‌ها است.” مهم است بدانید که یک شرکت چه مقدار پول نقد در یک زمان مشخص در اختیار دارد.

    نسبت های مالی – تنها آغاز کار شما

    صورت حساب های مالی منبع غنی از اطلاعات راجع به یک شرکت ارائه می‌کنند. ولی آن‌ها به‌خودی‌خود، فقط نقطه شروع کار هستند. نسبت های کلیدی در زیر آن‌ها نهفته‌اند که واقعاً داستان را روایت می‌کنند.

    ما در این دوره آموزش خیلی به عمق این‌ها نخواهیم رفت، ولی دانستن علت وجود آن‌ها مهم است. به صورت خلاصه، نسبت های مالی اجازه مقایسه یک شرکت با شرکتها و صنایع و بازار را در یک نگاه می‌دهند. به برچسب ترکیبات غذاهایی که می‌خرید فکر کنید. شما چربی یک بسته بزرگ چیپس سیب‌زمینی را با چربی یک بسته کوچک‌تر آن مقایسه نمی‌کنید، شما آن‌ها را به ازای یک معیار مشخص که بر روی بسته درج شده است، مقایسه می‌نمایید.

    نسبت ها مثل این برچسب‌ها هستند. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا شرکت های بزرگ را با شرکت های کوچک، با ارزیابی “ترکیبات” شرکت با یک مقیاس مشخص مقایسه کنید. در حقیقت، آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا شرکت هایی را که در صنایع مختلف قرار دارند، مقایسه کنید. درست همان‌طور که برچسب ترکیبات شما را قادر می‌سازد تا یک میزان مشخص از بستنی را با همان میزان کلوچه مقایسه کنید، حتی اگر کاملاً غذاهای متفاوتی باشند.

    و درست همان‌طور که ترکیبات چیزی است که به خرید شما در سوپرمارکت کمک می‌کند، نسبت های مالی هم شما را برای خرید سهام در بازار بورس هدایت خواهند کرد.

    نحوه استفاده از صورتهای مالی خرید سهام و صورتهای مالی چگونه سهام بخریم ارزش ذاتی
    علی
    0 نظر